Erik Aukan, FrP. Foto: privat

Av Erik Aukan, nestleder Kristiansund FrP

Vedtaket om bypakken som var til avstemming i bystyret 27.08 kommer knapt to måneder etter Kristiansund ble kvitt den siste bomstasjonen. Det er et paradoks at når det endelig er gratis å komme til Kristiansund gjennom begge hoved-innfartsårene til byen, så skal vi sette opp en ny, omfattende bom-mur midt i hjertet av byen igjen?

Med dette vedtaket gjør bystyrets flertall byen en bjørnetjeneste. En bom-mur midt i hjertet av byen vil føre til en betydelig kostnad for byens innbyggere, spesielt barnefamilier med flere aktive barn, eldre og folk med dårlig økonomi får en regning som kan være 15-20.000 kroner i året. Det er en usosial måte å finansiere vårt veinett på, siden dette rammer de svakeste aller hardest.

I en tid da næringslivet sliter med Corona-situasjonen, risikerer vi en vesentlig avvisningseffekt fra tilreisende fra omlandet og inn til byen. Vi så en betydelig økning av trafikk da Krifast-bommen ble revet, det samme så vi da Atlanterhavstunellen ble gratis. Dette igjen skaper økt handel og flere solgte tjenester, som igjen gir flere arbeidsplasser og økte inntekter.

Den andre bjørnetjenesten bystyret har vedtatt ligger i selve vedtaket. Man har vedtatt å legge en 4-felts vei som ender i en 2- felts bro. Man har altså vedtatt å flytte flaskehalsen 500 meter lengre borte.

Hva skjer da? Man er nødt til å gjøre ytterligere investeringer og bygge en ny bru i Nordsundet om man ønsker å utnytte den økte kapasiteten, noe som vil gjøre bompengeperioden betraktelig lengre, kanskje opp mot 30 år? Hvis man i tillegg velger å la bompengene betale driften på Sundbåten, slik MDGs forslag for noen år siden gikk ut på, da har man bompenger til evig tid!

Jeg mener dagens vedtak fører til et bondefangeri, der konsekvensene av vedtaket er betydelig større og dyrere enn det først ser ut til. Man tvinger frem ytterligere investeringer og kostnader som folk flest må betale for i tiår fremover!

En gradvis utbygging uten bompenger ville gitt vesentlig bedre resultater og unngått den byrden bompengene pålegger folk flest.