Fergetillegget på Kanestraum. Arkivfoto: Atle Bjørnar Bratset

Det melder samferdselsminister Jon Georg Dale i en pressemelding.

Ruten vil få flere avganger, spesielt i helgene og på natta. Sambandet blir døgnåpent syv dager i uken, og på lørdager blir det syv rundturer mer enn i dag.

Alle fergene på ruten vil bli erstattet av større ferger. 95 prosent av energiforbruket skal være basert på nullutslippsteknologi.

Den siste fem-prosenten skal sikre driftstsikkerheten i sambandet, men skal være bærekraftig biodrivstoff eller LNG.

I tillegg vil det bli lagt inn krav om en større reserveferge enn i dag.

Statens vegvesen vil snart utlyse et anbud, der vil det bli lagt inn strenge miljøkrav.

Oppstart av den nye kontrakten er i 2021, kontrakten varer i 10 år med opsjon om 18 måneder ut over kontraktsperioden.

– Slik knyter vi regionene på hver side av fjorden bedre sammen og sørger for en enklere reisehverdag for folk flest, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.

På grunn av kravet om nullutslippteknologi i kontrakten, vil bare pris avgjøre hvem som vinner anbudet.

– På den måten sørger vi for å holde kostnadene nede, uten at det går ut over miljøet eller sikkerheten til ansatte, sier Dale.