Sidsel Sæterøy, prosjektleder for KIS. Foto: Christine Blass

Etter 5-6 år siden stiftelsen av Kristiansund International School (KIS) er den fortsatt ikke en realitet.

Det var Kom Vekst som i sin tid tok initiativet til skolens stiftelse i 2012. KIS fikk en godkjenning som privatskole av Utdanningsdirektoratet i 2013, før en søknad om videreføring av godkjenningen ble trukket tilbake av stiftelsen i 2015.

Årsaken ble den gang oppgitt å være det dramatiske fallet i regionens olje- og gassnæring. Mottatte offentlige- og private tilskudd til prosjektet ble også satt på vent.

Men nå er prosjektet KIS i gang igjen.

KIS logo. Skjermdump fra undine.no

Undine har vært med i prosessen med etableringen av Kristiansund International School fra 2013. Dette gjennom prosjektledelse, konseptualisering, søknadsskriving og finansiering av etableringen. Sidsel Sæterøy i selskapet er prosjektleder og forretningsfører for stiftelsen KIS.

– En ny søknad om godkjenning vil bli sendt i disse dager, opplyser hun til KSU247.no.

I et prosjektdirektiv skriver hun videre at året 2017 kom med signaler om bedre tider, og det gjelder å rigge seg for å møte dem – nå.

– Etableringen av en internasjonal skole for Kristiansundsregionen vil være et viktig tiltak i denne prosessen, og den vil bidra til å øke regionens attraktivitet.

– Nordmøre er i dag også et multikulturelt samfunn, og har hatt en høyere vekst i innvandrerbefolkningen enn gjennomsnittet i Norge. I tillegg er det mange fra utlandet som periodevis bor og arbeider i regionen. Dette er i skrivende stund hovedårsaken til folketallsveksten i Møre og Romsdal samlet sett.

– Uten innvandring ville fylket hatt en nedgang i folketallet på rundt 500 personer årlig. Videre vekst er avhengig av innvandring. Det at regionen får en internasjonal skole, vil bli en viktig suksessfaktor i dette bildet. En internasjonal skole vil også selv bli en kompetansearbeidsplass, noe hele læringsmiljøet i regionen vil dra nytte av.

I 2014 var det over 27.000 innvandrere og norskfødte med innvandrerbakgrunn i Møre og Romsdal. Det tilsvarer 10,5 prosent av alle innbyggere i fylket. For Kristiansund er det tilsvarende antallet 2700 personer.

De fleste internasjonale skoler i Norge følger læreplanene til International Baccalaureate (IB). Det er også planen som er ønsket for KIS.

Læring fra andre regioner

– Fram mot etableringen av KIS er det over flere år lagt ned et svært grundig forarbeid. Det er opprettet kontakt med flere internasjonale skoler, og det er gjennomført flere besøk ved Aalesund International School. Vi har fått all den hjelpen som har vært nødvendig av IB-nettverket i Norge. Uansett nivå, har alle vi har tatt kontakt med, villig delt all informasjon, erfaringer og læring.

Skolen skal drives som en privatskole, og man ser for seg skolepenger på mellom 20.000 til 25.000 kroner pr skoleår.

– Etableringen av Kristiansund International School har nå en tidsramme på 1,5 år, skriver Undine, og i det skolen starter opp, med undervisning av elever vil den være selvfinansiert ved hjelp av statlige overføringer og foreldrebetaling.

Framdriftsplanen:

En fullt utbygd skole trenger cirka 50 elever for å være økonomisk bærekraftig.

– Det er en rekke større og mindre oppgaver som må gjennomføres i regi av stiftelsen før man kan ønske elevene velkommen til sin første skoledag på KIS. Noen av oppgavene er kritiske suksessfaktorer for i det hele tatt å kunne realisere åpning av skolen, mens andre angår kvaliteten ved åpningen. Tabellen under viser en enkel oversikt over disse arbeidsoppgaver knyttet til planlegging og etablering av KIS.

KIS er nå i dialog med Kristiansund kommune om mulige lokaler.

– Vi håper vi, i hvert fall i begynnelsen, blir samlokalisert med/på en annen skole, forteller Sæterøy. 

Prosjektets totale budsjettramme er satt til kr. 2.750.000 for perioden 2018-2019.