Servicetorg-medarbeider Andrea Valeria Steigedal og digitaliseringsrådgiver Hege Kristin Hovde gleder seg til å lansere prateroboten Kari i morgen. Foto: Tore Lyngvær/Kristiansund kommune.

Kristiansund kommune lanserer i dag en helt ny tjeneste for bedre innbyggerdialog. I morgen lanseres prateroboten Kari.

Knappe en måned etter at leverandør ble valgt, lanseres prateroboten Kari. Hun skal svare på en hel rekke spørsmål som innbyggerne ofte stiller. Og hun skal hjelpe til med for eksempel søknad om barnehageplass!

Ofte samme spørsmål

De ansatte på servicetorget opplever at innbyggerne ofte stiller de samme spørsmålene. Mange av disse kan nå Kari enkelt svare på, og du trenger kun tilgang til en datamaskin eller smarttelefon.

– Vi ønsker å gi alle som kontakter oss gode og raske svar, sier leder for servicetorget Annette Gundersen. Vi tror at Kari kan frigjøre ressurser hos oss, som vi kan bruke til
andre oppgaver. Dessuten er Kari på plass hele døgnet og hele året, slik at innbyggerne kan få svar når det passer dem.

Videreutvikles

Kari er allerede kjent fra mange andre kommuner, og tilbakemeldingene er gode. Man samtidig er det viktig å påpeke at utviklingen av den nye tjenesten fortsetter.

– Kari er ikke ferdig enda, vi må fortsette opplæringen og utviklingen i tiden fremover, sier digitaliseringsrådgiver Hege Kristin Hovde. Blant annet er det integreringen mot fagsystemene ikke på plass enda. Dette blir prioritert i arbeidet fremover, sier hun.

Kan spare mye arbeid

Når Kari er ferdig integrert mot de ulike fagsystemene i kommunen, vil hun blant annet kunne fylle ut søknad om barnehageplass for deg. Du vil da måtte identifisere deg,
så vil Kari hente ut informasjon om deg og i praksis fylle ut hele søknaden for deg. Dette gjelder også tjenester som byggesøknader eller søknader om helsetjenester.

– Målet er å kunne gi gode svar til innbyggerne, samt å hjelpe til med søknader til kommunale tjenester. Dette bruker både vi og innbyggerne litt for mye tid på i dag,
sier Annette Gundersen.

Prøv Kari!

Kristiansund kommunes praterobot lanseres fredag 15. juni klokken 12. Digitaliseringsrådgiver Hege Kristin Hovde håper at mange vil prøve Kari.
– For at tjenesten skal bli så god som mulig, er det viktig at vi får tilbakemelding fra brukerne. Mye er på plass, men vi har fortsatt en vei å gå, sier Hovde.

Hun forteller at dersom Kari blir svar skyldig, vil praten bli satt videre til en medarbeider på servicetorget, men dette blir innenfor vanlig arbeidstid. Du kan da velge mellom fortsatt prat, epost eller telefon.

Prateroboten Kari finner du på kommunens hjemmeside fra 15. juni klokken 12.00.