Bjørnsund på strekningen Seivika - Tømmervåg. Arkivfoto: Atle Bjørnar Bratset

Er hydrogen til bruk i buss og lange fergestrekninger lønnsomt?

Det skal vi få svar på nå. Møre og Romsdal fylkeskommune, Vindenergisenteret på Smøla, Smøla Nærings- og kultursenter og seks andre land i et nytt EU-prosjekt er på saken. Dette kommer fram i en pressemelding fra fylkeskommunen.

Prosjektet er døpt Green Passenger Transport in Rural Areas (G-PaTRA) og har som mål å finne miljøvennlige transportløsninger i distriktet, og får støtte fra Interreg Nordsjøprogrammet*. De seks andre landene som er med i prosjektet er Sverige, Danmark, Tyskland, Nederland og Belgia. Prosjektet blir leia av Robert Gordon University i Aberdeen.

Fra Norge er Smøla valgt ut som case, og prosjektet skal se nærmere på hvordan vi kan få nok kraft og lønnsomhet ved å lage hydrogen av vindmøllekraft til å drifte ferge, buss og til ambulansebåt.

– De fleste studier og prosjekter er gjort i tettbygde strøk og sier lite om hvordan dette kan løses i distriktene. Prosjektet vil hjelpe oss til å tenke ressursutnyttelse og sirkulær økonomi også i distrikts-Norge. Samtidig kan prosjektet bidra til større aktivitet og nye arbeidsplasser, sier Lina Jonasson, rådgiver i fylkeskommunen.

Prosjektet har et budsjett på 37 millioner kroner, av dette har aktørene fra fylket et budsjett på 2,5 millioner. Av dette dekker Interreg Nordsjøprogrammet 50 % av kostnadene

*Interreg Nordsjøprogrammet er EU sitt transnasjonale program for å fremme samarbeid mellom sju land i Nordsjøregionen, der norske aktører også kan delta. Programmet skal bidra til smart inkluderende og bærekraftig vekst i Europa ved å fremme bedre tilgjengelighet, bærekraftig transport og miljøtiltak. Norske aktører som deltar i prosjekt i regi av Interreg Nordsjøprogrammet får dekt 50 % av prosjektkostnadene.