Illustrasjonsbilde. Bokhylle i Kristiansund bibliotek (Foto: Linn Inger Angell)

Den digitale lesekampanjen Sommerles har økt oppslutning

Kampanjen er et tilbud til barn i 1.-7.klasse, og skal holde leseevnen ved like i sommerferien. Det er for tredje år på rad at kampanjen holdes i fylket.
I fjor var 4081 barn med (19,1 %)  og i år var oppslutningen økt til 28,8 %, melder fylkeskommunen.

Over syv millioner sider

Til sammen har 6292 barn vært med denne sommeren, og disse har til sammen lest 7.676.989 sider. Det har blitt fortært 74.259 bøker, som gjennomsnittlig betyr at barna har lest 11,8 bøker hver.

– Sommerles har vist seg å være en utrolig populær lesekampanje, og det er morsomt at så mange barn tar seg tid til å lese på egen initiativ. Bibliotekene gjør virkelig en god jobb med å formidle bøker til de unge lesehestene i fylket, sier fylkesbiblioteksjef Annette Elin Koch i en pressemelding.