John Berge.

 
John Berges firma, JB Forlag, runder 20 år, og selskapet går bedre enn noensinne. Det opplyser kristiansunderen til KSU 24/7.

– Det stemmer, vi har mer enn nok å holde på med, så nå vurderer vi å få flere inn firmaet, sier Berge (48).

Berge driver JB Forlag sammen med sunnmøringen Per Mork – grafisk designer og “et kreativt geni”, som Berge beskriver ham som.

– Vi utfyller hverandre meget bra i driften. Jeg er vel det som på godt norsk kalles forretningsutvikler, samt den som gjør intervjuer, tar bilder og planlegger. Jeg gjør også noe enkel layout, mens Per hjelper meg med nettsidene, foto og alt det praktiske rundt å drive et lite mini-forlag.

James Bond

Berge startet forlaget da han høsten 1999 fikk rettighetene til å utgi James Bond som tegneserie i Norge.

Senere drev han videobransjens fagblad, RELEASE, i tolv år, før han i 2012 restartet firmaet med et nytt forbrukerblad, High-Def. Dette ble etter kort tid omdøpt til KINOMAGASINET.

Samtidig startet han nettsidene videomagasinet.no og kinomagasinet.no. Sistnevnte er blitt kinobransjens bransjenettsted. En lang rekke kjente norske firma, og etterhvert en god del internasjonale også, er med som annonsører på de ulike bladene og nettsidene til JB Forlag.

Bedriver lokaljournalistikk

– Det er ikke noe hokus-pokus bak det jeg holder på med. Det handler om det samme som da jeg jobbet som journalist i lokalpressen i Kristiansund, nemlig lokaljournalistikk.

– Jeg skriver om menneskene i bransjene, hva de mener og tror, og nyhetene de er opptatt av. Nøkkelen til suksess er å ha tidløse trykte magasin med høy kvalitet på alle nivå, og nettsider som alltid er oppdaterte med siste nytt.

Det gir lesere og fornøyde annonsører, mener Berge.