Edøyfjord. Arkivbilde: Atle Bjørnar Bratset

Møre og Romsdal fylkeskommune har nå ute anbudskonkurranse for de fire fylkesveifergesambandene på Nordmøre, den såkalte Nordmørspakken.

Dagens fergekontrakt går ut i 2019, og ny kontrakt vil gjelde fra 1. januar 2020 og fram til 31. desember 2030, melder fylkeskommunen.

Bedre tilbud

I konkurransegrunnlaget blir det stilt krav til to ferger i sambandet Edøya-Sandvika. Det blir også stilt krav til at fergene i sambandet Seivika-Tømmervåg og Edøya-Sandvika skal være nyere enn 10 år ved oppstart av kontrakten. Det blir også lagt opp til et bedre tilbud på helg enn det er i dag.

Strenge krav til miljø

– Det er satt strenge krav til miljø for å sikre miljøferger på sambandene Edøya-Sandvika og Seivika-Tømmervåg. Tilbyderne konkurrerer også på ytterligere reduserte miljøutslipp og pris, sier samferdselssjef Arild Fuglseth i Møre og Romsdal fylkeskommune.

Større kapasitet

I sambandet Edøya-Sandvika blir det også stilt krav om to ferger med en størrelse på 50 personbilenheter hver. Det samme gjelder for Seivika-Tømmervåg, men der er størrelsen satt til 80 personbilenheter. I sambandet Kvanne-Rykkjem er det stilt krav om en ferge på 50 personbilenheter, mens Arasvika-Hennset blir om lag som i dag.

Tilskudd fra Enova

Enova bidrar med et tilskudd på inntil 55 millioner kroner til landanlegg. – Vi er glade for at Enova gir støtte til realisering av miljøløsninger, og ser fram til god konkurranse i dette miljøanbudet, sier leder i samferdselsutvalget Kristin Sørheim.

Investeringer på land

Møre og Romsdal fylkeskommune må i forbindelse med innfasingen av miljøferger ruste opp kaianleggene i sambandene Edøya-Sandvika og Seivika-Tømmervåg.

– Dette vil ha en kostnad på om lag 200 millioner kroner, sier Fuglseth.