Arkivbilde: Tonny Melby

SAS-streiken trappes opp torsdag. Da blir alle norske SAS-flygere tatt ut i streik, og streiken vil ramme all rutetrafikk, opplyser Parat.

Bare to piloter ble tatt ut i streik mandag, men fra torsdag blir utvidelsen dramatisk. Likevel har SAS håp om en løsning på konflikten innen den utvides.

– Streiken får ingen innvirkning på trafikken mandag. Men pilotforeningene har varslet tiltak som skulle kunne påvirke trafikken fra torsdag, sier pressekontakt Tonje Sund i SAS til NTB.

– Men vi har de seneste ukene tegnet avtaler med pilotforeningene i Sverige og Danmark, og vi arbeider for å komme til enighet også med de norske før torsdag, sier hun.

– Provoserende

Norsk Flygerforbunds forhandlingsleder Jens Lippestad sier SAS har vist manglende vilje til å komme pilotene i møte.

– SAS kunne unngått streik dersom de hadde gitt oss samme betingelser som våre kolleger i Danmark og Sverige, med nasjonale tilpasninger. Dette er svært provoserende. Vi kan ikke akseptere denne splitt og hersktaktikken til SAS, sier Lippestad.

Pilotene har fått tilbud om samme lønnsøkning som andre grupper, ifølge direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart, som har forhandlet på vegne av SAS.

Noen helger fri

Men det er arbeidsavtalen som er det største stridstemaet. Pilotene krever større forutsigbarhet i turnusplaner. Hyppigheten i antall helgevakter er også et tema.

– Vi er opptatt av at selskapet skal lykkes, og har derfor stilt moderate krav. Det eneste vi krever er et lønnsoppgjør på linje med andre, et par helger fri i måneden og trygge arbeidsplasser, sier Lippestad.

SAS og NHO er svært skuffet.

– Vi er veldig skuffet. Vi hadde på bordet krav som går langt ut over det andre grupper i årets oppgjør har fått, og langt ut over det SAS-pilotene i Sverige og Danmark har akseptert, sier Lothe til NTB.

Konkurranseutsatt

Partene møttes til mekling lørdag, og meklingen fortsatte ut over fristen ved midnatt natt til mandag inntil bruddet mandag morgen. LO-forbundet Norsk Flygerforbund og Parat-foreningen SAS Norge har meklet på vegne av pilotene, med SAS som motpart.

Lothe sier at arbeidsgiverne strakte seg svært langt i meklingen, uten å nå fram hos SAS’ pilotforeninger.

– Det er leit med slike krav i et konkurranseutsatt selskap, krav som ville gå ut over konkurransekraften framover, sier Lothe og viser til at SAS konkurrerer i et hardt globalt marked der alle konkurrenter hele tiden omstiller seg for å holde kostnadene nede.